Bratia! Nasledujte môj príklad a hľaďte na tých, ktorí tak žijú, ako vám my dávame príklad! Lebo mnohí žijú ako nepriatelia Kristovho kríža, ako som vám to o nich často hovoril a teraz znova s plačom hovorím. Zatratenie je ich koncom, brucho im je bohom, hanba slávou a myslia len na to, čo je zemské. Naša vlasť je v nebesiach, odkiaľ očakávame Spasiteľa, Pána nášho Ježiša Krista. On mocou, ktorou si môže všetko podmaniť, pretvorí naše ponížené telo, aby sa stalo podobným jeho oslávenému telu. A vy, bratia moji, túžobne milovaní, moja radosť a môj veniec, len vytrvajte v Pánovi, milovaní! Veľmi prosím Evodiu a Syntychu, aby boly jednej mysle v Pánu! A teba, úprimný Syzigos, tiež prosím, zaujmi sa ich, lebo ony mi pomáhaly pri hlásaní blahozvesti spolu s Klementom a ostatnými spolupracovníkmi, ktorých mená sú zapísané v knihe života!
Bratia, spoločne ma napodobňujte a všímajte si tých, čo žijú podľa vzoru, aký máte v nás! Lebo mnohí, o ktorých som vám často hovoril a teraz aj s plačom hovorím, žijú ako nepriatelia Kristovho kríža. Ich koniec je záhuba, ich bohom je brucho a hanba je slávou tých, čo zmýšľajú pozemsky. Veď naša vlasť je v nebi.[1] Odtiaľ očakávame aj Spasiteľa Pána Ježiša Krista. On mocou, ktorou si môže podmaniť všetko, pretvorí naše úbohé telo, aby sa stalo podobným jeho oslávenému telu.[2] A preto, bratia moji milovaní a vytúžení, moja radosť a moja koruna[3], takto pevne stojte v Pánovi, milovaní! Evodiu prosím, aj Syntychu prosím,[4] aby rovnako zmýšľali v Pánovi. Aj teba, verný spolupracovník[5], prosím, pomáhaj im, veď ony sa so mnou borili za evanjelium spolu s Klementom a s ostatnými mojimi spolupracovníkmi, ktorých mená sú v knihe života[6].
[1] Kresťania na zemi sú akoby vo vyhnanstve a riadia sa zákonmi svojej vlasti v nebi.
[2] Porov. 1 Kor 15, 42 n.
[3] „Moja koruna“ – doslova „môj veniec“ – symbol slávy a odmeny.
[4] Obe sú ženské mená. Nič bližšie o nich nevieme. Pavol ich vyzýval, aby žili vo svornosti, ako to naznačuje aj význam ich gréckych mien.
[5] „Spolupracovník“ (gr. sýzygos), čo niektorí považujú za vlastné meno Syzygos. – Klement – podľa niektorých ide o Klementa I., rímskeho pápeža.
[6] Výraz „kniha života“ je častý biblický obraz (Ex 32, 32 n.; Ž 69, 29; Dan 12, 1; Zjv 3, 5) a znamená prijatie do Božej priazne, milosti.
[1] Kresťania na zemi sú akoby vo vyhnanstve a riadia sa zákonmi svojej vlasti v nebi.
[2] Porov. 1 Kor 15, 42 n.
[3] „Moja koruna“ – doslova „môj veniec“ – symbol slávy a odmeny.
[4] Obe sú ženské mená. Nič bližšie o nich nevieme. Pavol ich vyzýval, aby žili vo svornosti, ako to naznačuje aj význam ich gréckych mien.
[5] „Spolupracovník“ (gr. sýzygos), čo niektorí považujú za vlastné meno Syzygos. – Klement – podľa niektorých ide o Klementa I., rímskeho pápeža.
[6] Výraz „kniha života“ je častý biblický obraz (Ex 32, 32 n.; Ž 69, 29; Dan 12, 1; Zjv 3, 5) a znamená prijatie do Božej priazne, milosti.
Bratia, buďte mojimi nasledovníkmi, a pozorujte na tých, ktorí žijú tak, ako máte príklad na na nás. Lebo mnohí žijú tak, o ktorých som vám často hovorieval (a teraz i s plačom hovorím), jako nepriatelia kríža Kristovho, ktorých koniec je zahynutie, ktorým bohom je brucho[1] a chvália sa svojou hanbou, ktorí starajú sa o pozemské veci. Naše obcovanie[2] však je v nebesách, odkiaľ i očakávame Spasiteľa, Pána nášho Ježiša Krista, ktorý premení naše nízke[3] telo, podobným učiniac ho svojmu slávnemu telu podľa účinkovania, ktorým si aj môže podmaniť všetko.[4] Preto, najmilší[5] a najprežiadanejší bratia moji, moja radosť a moja koruna[6], tak stojte v Pánovi, najmilší! Prosím Evodiu a žiadam Syntychu[7], aby jednako smýšľaly v Pánovi. Taktiež prosím i teba, verný súdruhu[8], pomáhaj tým, ktorí so mnou pracovali na evanjéliume, i s Klemensom, a s ostatnými mojimi pomocníkmi, ktorých mená sú v knihe života.[9]
[1] Ktorí len k vôli bruchu žijú a pokrm a nápoj za najvyššie dobré držia. Mnohí sa chvastajú obžerstvom, smilstvom atd., za čo by sa mali vlastne hanbiť.
[2] Grécky: naše občianstvo. My, totižto ja a moji nasledovníci, máme svoju vlasť v nebesách.
[3] Telo je nízke, preto, že zhnije. A preto uponížme ho skrze sebazaprenie; lebo takto uponížené telo Kristus niekdy povýši a oslávi, keď ho pri vzkriesení celkom premení a učiní podobným svojmu vlastnému, oslávenému telu.
[4] To učiní tou všemohúcnosťou, ktorej sa všetko poddáva, ktorej je všetko možné.
[5] Filipani sú Pavlovi na radosť už i preto, že uverili, ale ešte viac preto, že vo viere zotrvali.
[6] Koruna = oslava, čestná odmena za jeho namáhavú prácu. Výsledok jeho kázania.
[7] Dve o kresťanstvo veľmi zaslúžilé a v obci Filipi veľmi známe ženy, o ktorých sa mienilo, že do sporu prišly jedna s druhou. Aby boly svorné dľa kresťanského smýšľania.
[8] Pravdepodobne je to hlava cirkvi filipínskej, vlastne biskup. Jeho meno sa nemenuje, lebo najskôr jemu bol list odovzdaný a od neho potom obci oznámený. Podľa mienky viacerých sv. otcov bol to Klemens rimský, jeden z prvých nástupcov sv. Petra na biskupskej stolici v Ríme.
[9] Kniha života je soznam tých, o ktorých Boh vie a chce, aby obsiahli život večný.
[1] Ktorí len k vôli bruchu žijú a pokrm a nápoj za najvyššie dobré držia. Mnohí sa chvastajú obžerstvom, smilstvom atd., za čo by sa mali vlastne hanbiť.
[2] Grécky: naše občianstvo. My, totižto ja a moji nasledovníci, máme svoju vlasť v nebesách.
[3] Telo je nízke, preto, že zhnije. A preto uponížme ho skrze sebazaprenie; lebo takto uponížené telo Kristus niekdy povýši a oslávi, keď ho pri vzkriesení celkom premení a učiní podobným svojmu vlastnému, oslávenému telu.
[4] To učiní tou všemohúcnosťou, ktorej sa všetko poddáva, ktorej je všetko možné.
[5] Filipani sú Pavlovi na radosť už i preto, že uverili, ale ešte viac preto, že vo viere zotrvali.
[6] Koruna = oslava, čestná odmena za jeho namáhavú prácu. Výsledok jeho kázania.
[7] Dve o kresťanstvo veľmi zaslúžilé a v obci Filipi veľmi známe ženy, o ktorých sa mienilo, že do sporu prišly jedna s druhou. Aby boly svorné dľa kresťanského smýšľania.
[8] Pravdepodobne je to hlava cirkvi filipínskej, vlastne biskup. Jeho meno sa nemenuje, lebo najskôr jemu bol list odovzdaný a od neho potom obci oznámený. Podľa mienky viacerých sv. otcov bol to Klemens rimský, jeden z prvých nástupcov sv. Petra na biskupskej stolici v Ríme.
[9] Kniha života je soznam tých, o ktorých Boh vie a chce, aby obsiahli život večný.