Deviatnik. Nedeľa Septuagézimy

In: KÖRPER, K.: Prameň z Boha. Modlitebná, obradná, omšová, rozjímačná a poučná kniha pre vzdelaných katolíkov. Spolok sv. Vojtecha: Trnava, 1948. Nihil obstat. Dr. Josephus Szombath, cenzor dioec. Imprimi potest. Nr. 10.228/1942. Tyrnaviae, die 28. Novembris 1942, Dr. Paulus Jantausch, Eppus, Admin. Apostolicus.


Toto evanjelium sa týkalo najmä apoštolov. Pán Ježiš dobre predvídal to, čo v budúcnosti zabije toľko dobrých vecí vo verejnom živote a predovšetkým v katolíckej spolupráci. Je to žiarlivosť a závisť medzi staršími a mladšími, tobôž medzi rovesníkmi. Kristov duch to nestrpí. Kráľovstvo nebeské je pracovným a duševným poľom pre každého rovnako. V práci zaváži jedine výkonnosť, v duši hĺbka. A najmenej akýsi domnele nadobudnutý titul alebo čas. Ani reklama nie. Je veru smutné, že mnohí starší pracovníci na konci svojej práce stratia všetky svoje zásluhy pre závisť, ktorou nevedia zniesť prácu a úspechy nastupujúcich mladých ľudí. Každému treba dožičiť prácu, každého pochváliť za jeho horlivosť. Kristus potrebuje ľudí, a práve na poli duchovnej práce, na poli sociálnej práce cirkvi katolíckej, v spolkoch katolíckych niet toho podnikania, v ktorom by nedostal úlohu ešte aj ten, čo sa v poslednej hodine prihlasuje. Keby sme sa bližšie prizreli na nejedného z tých naoko horlivých svojich ľudí, ktorí všetko robia, a vyhovárajúc sa na nespoľahlivosť iných, obetavo vykonávajú prácu aj za desiatich ľudí naraz, druhého za svet nepripustiac, vtedy by sme v ňom našli červa pekla, hlodavý smrteľný hriech, chorobnú žiarlivosť a závisť až do omdlievania. Kde je tu Kristus? Pýtam sa sám seba: Či je tvoje oko závistlivé? Aj tu treba nielen viac viery, ale aj viac inteligencie. Žiarlivosť je najlepším znakom slabších rozumových schopnosti. U Ježiša nerozhodujú ani rozumové vlastnosti, ale inteligencia srdca, porozumenie a zhoda. Dobre, že je toto prvá z tých vážnych pôstnych myšlienok. Treba začať bojovať proti koreňu zla, inak nebude duševnej obnovy.

Voľačo pre mňa samého. Nesmiem byť pyšný na svoje práce. Všetko je od Boha. Aj moje schopnosti sú len milosťou Božou. A zas nech ma to netrápi, že iný tých milostí má viac. Pán Boh je dobrý — a ja prečo by som nemohol byť aspoň natoľko dobrý, aby som uznával dobrotu svojho druha?