Nedeľa IV. pôstna

In: KÖRPER, K.: Prameň z Boha. Modlitebná, obradná, omšová, rozjímačná a poučná kniha pre vzdelaných katolíkov. Spolok sv. Vojtecha: Trnava, 1948. Nihil obstat. Dr. Josephus Szombath, cenzor dioec. Imprimi potest. Nr. 10.228/1942. Tyrnaviae, die 28. Novembris 1942, Dr. Paulus Jantausch, Eppus, Admin. Apostolicus.


Ježiš rozmnožovaním chleba zasa dokázal, že je Pánom prírody. Ale tento zázrak vyviera aj z Jeho dobrotivého srdca. Nasýtil najprv celý zástup chlebom duševným, učil ich, hovoril im, takže ani nezbadali príchod večera, keď bolo treba dať poslucháčom aj telesný pokrm. Pri starosti o dušu nesmieme nikdy zabudnúť na hmotnú stránku života. To nám pripomína toto evanjelium, určené práve na túto radostnú nedeľu pôstu. Aj sebazapieranie musí vyvierať z dobre chápanej životnej radosti. To sú dve chybné výstrednosti, ktoré nechápu podstatu pravého života: starať sa z jednej strany len o hmotu, o bohatstvo, pohrúžiť sa celkom do hmoty, ale na dušu, na náboženstvo celkom zabudnúť a nevšímať si duchovnú čiastku žitia, — z druhej strany zas starať sa len o dušu, o duchovné veci, a pritom zanedbávať zdravie, poriadok, čistotu tela, slušnú výživu. Aj tu, aj tam len trpí ľudská dôstojnosť. Preto je našou katolíckou sociálnou povinnosťou starať sa aj o hmotné zaopatrenie svojich ľudí, aby mali zamestnanie, slušné pláce a platy, zdravé bývanie. Staviame krásne kostoly, ale nesmieme zanedbávať ani kostoly Ducha Svätého, to jest telo ľudské. „Zdravý duch v zdravom tele" má platnosť i v živote náboženskom.

Rozmnožovanie chleba je prípravou na založenie Sviatosti Oltárnej. Ako z niekoľko chlebov nasýtil Ježiš tisíce ľudí, tak podáva teraz veriacim v Eucharistii duševný pokrm, svoje vlastné telo. Je tu čas odbaviť si veľkonočnú spoveď a prijať telo Pánovo. Možno, že si to aj inokedy, aj častejšie vykonávam, no teraz, keď to Cirkev priamo predpisuje, urobím to tým dôkladnejšie; i spoveď, i sväté prijímanie. Veď to je ovocie veľkej prípravy na Vzkriesenie: očistiť sa od hriechov a spojiť sa s Kristom.