Nedeľa V. po Veľkej nociIn: KÖRPER, K.: Prameň z Boha. Modlitebná, obradná, omšová, rozjímačná a poučná kniha pre vzdelaných katolíkov. Spolok sv. Vojtecha: Trnava, 1948. Nihil obstat. Dr. Josephus Szombath, cenzor dioec. Imprimi potest. Nr. 10.228/1942. Tyrnaviae, die 28. Novembris 1942, Dr. Paulus Jantausch, Eppus, Admin. Apostolicus. | ||||||
Zasa turíčna predzvesť. Ako sa kedysi apoštoli modlitbou chystali na prijatie Ducha Svätého, tak aj ja sa musím modliť, aby som vhodne prijal turíčnu milosť. Modliť sa... Keď sa podrobujem v mysli Stvoriteľovi, keď Ho uznávam za svojho pána, vtedy sa modlím. Keď vidím v Bohu svojho láskavého a starostlivého Otca, keď prechádza cez moje srdce teplý cit detskej lásky a dôvery pri myšlienke na Boha, vtedy sa ešte lepšie modlím. A keď uznajúc svoju závislosť a slabosť, obraciam sa priamo na Boha v pevnom presvedčení, že pozná každú moju myšlienku a každú moju žiadosť, keď si žiadam od Neho plnosť života, posvätenú vôľu, pomoc milosti, ba aj niečo hmotné, zdravie, kus istého chleba; poctivého, keď mu odporúčam seba, svojich, alebo keď Ho kajúcne prosím o odpustenie, a keď to všetko robím v mene Ježišovom, vtedy sa modlím najlepšie. Som inteligentný človek. Mám duševné nároky zhovárať sa s múdrymi ľuďmi, počúvať ich, s nimi sa poradiť. Opravdivý inteligent hľadá spoločnosť najvyššieho inteligenta, Boha. Modlí sa. Medituje. Pokorí sa. Modlitba je výkon vyššej inteligencie. V mene Ježišovom sa mám modliť. To znamená úzku spojitosť s Ježišom, stav milosti, lebo ináč nemôžem sa odvolávať na neho. To znamená modliť sa tak, ako sa on modlil: žiadať tie šľachetné veci, ktoré môžu zdokonaľovať dušu moju, a mať pritom tú Kristovu pokoru: „Nie moja vôľa, ale Tvoja nech sa stane.“ To je tak správne. Keď už raz veríme v Boha, tak sa mu klaniame ako vševedúcemu a všemohúcemu. On iste lepšie vie, než ja sám, čo mi treba, a čo mi bude na úžitok. Veď čo je môj horizont v porovnaní s Bohom! Moje meno je: obmedzenosť. Obmedzenosť v čase, v priestore, v tele i v ume. A Božie meno je: nekonečnosť. Postavím tieto dva pojmy proti sebe, a modlitba je hotová tá dobrá, pokorná, do Božej vôle oddaná modlitba, modlitba v mene Ježišovom. Možno, že ani ja som doteraz nepýtal nič v mene Ježišovom. Nemodlieval som sa. Alebo ma zdržuje hriech. To je škoda, ktorú treba nahradiť. Pripravím dušu svoju na život modlitby. Modlitba a viera patria dovedna. „Veríme, že si od Boha vyšiel.“ Kto sa modlí, nadobudne pevnejšiu vieru, a kto má vieru, ten sa modlí. Modlím sa aj preto, aby som poznal svoju vieru. Kristus hovorí otvorene, nemá tajnosti. Pridám sa mu otvorene. |