Nedeľa VIII. po Turícach

In: KÖRPER, K.: Prameň z Boha. Modlitebná, obradná, omšová, rozjímačná a poučná kniha pre vzdelaných katolíkov. Spolok sv. Vojtecha: Trnava, 1948. Nihil obstat. Dr. Josephus Szombath, cenzor dioec. Imprimi potest. Nr. 10.228/1942. Tyrnaviae, die 28. Novembris 1942, Dr. Paulus Jantausch, Eppus, Admin. Apostolicus.


Poškodený bohatý pán, o ktorom hovorí evanjelium, prišiel na podvod svojho prepusteného správcu. Akiste požadoval od dlžníkov pôvodnú dlžobu, ale sám musel uznať, že bývalý správca konal prefíkane múdro. Veď aj on sám patril do tohto skazeného sveta, kde neplatí morálka, ale jedine úspech, či pravou, či nepravou cestou. Evanjelista pritom poznamenáva, že veru synovia tohto sveta sú múdrejší, než synovia svetla. Ten správca vo svojom krušnom položení dobre využil ten krátky čas, čo mu ostával do konečného zrátania, aby potom nemusel žobrať. Podvodom si chcel zabezpečiť budúcnosť a obdivuhodná je jeho prefíkanosť a horlivosť, s akou sa tejto veci chytil. Pán Ježiš na konci evanjelia dáva krátke poučenie z tejto histórie, v hospodárskom svete tak všednej. Tuzemské majetky, bohatstvo, peniaze, postavenie, tá takzvaná mamona, zdá sa byť naozaj nespravodlivá, veď sa nerozdeľuje podľa skutočnej potreby a nadania. Ale keď ho už človek má, tak ho treba užívať tak, aby sme mali zásluhy na večnú odmenu. Tú nespravodlivosť rozdelenia majetkov musí vyrovnať správne použitie, inak práve bohatstvo je najväčšou prekážkou, aby majiteľ žil duševným životom, lebo majetok neraz robí srdce zatvrdilým a lakomým. Ľudia vo svete, synovia tohto sveta všetko možné urobia, aby využili tento krátky čas pre svoje nízke ciele, sú múdri a chytrí. Duševný človek, katolík sa nemá dať zahanbiť od týchto. On má tiež krátky čas k dispozícii, veď každý život je krátky, a môže pracovať len dovolenými prostriedkami, čo je zrejmé, ale má vyvinúť nie menšiu usilovnosť v získavaní duchovných hodnôt a nie menšiu múdrosť, než ľudia vo svete pre hmotné veci a úspechy.

Toto podobenstvo ostro rozlišuje dva protichodné svety: svet takzvaných synov sveta a svet synov svetla. Tamtí sú ľahostajní ľudia, žijúci bez duševných potrieb, títo zas ľudia zakotvení v Bohu. Musíme dať veľký pozor, aby sme my v propagovaní dobrej veci neboli nedbanliví, veľmi hanbliví, ľahostajní, lebo všetky pozície zaujmú pred nami synovia tohto sveta. My máme ťažké položenie, lebo my musíme najskôr skúmať prípustnosť prostriedkov, ale naša horlivosť a múdrosť vždy si nájde cesty, ako čeliť prefíkanosti nepriateľov.