Nedeľa II. po Zjavení Pána

In: KÖRPER, K.: Prameň z Boha. Modlitebná, obradná, omšová, rozjímačná a poučná kniha pre vzdelaných katolíkov. Spolok sv. Vojtecha: Trnava, 1948. Nihil obstat. Dr. Josephus Szombath, cenzor dioec. Imprimi potest. Nr. 10.228/1942. Tyrnaviae, die 28. Novembris 1942, Dr. Paulus Jantausch, Eppus, Admin. Apostolicus.


Kána v Galilejsku — to bol počiatok zázrakov, to bol začiatok ťažkej vychovávateľskej práce, ktorou Ježiš vychoval si apoštolov a učeníkov. Veď oni videli pred sebou človeka, žijúceho v najskromnejších pomeroch, videli syna tesárovho z Nazaretu. Ježiš ich musel presvedčiť o tom, že on je očakávaný Mesiáš i pritom, že celý židovský svet sa pripravoval na vládu Mesiáša z vysokého kráľovského rodu. Musel im dať vedomie, že spasenie Izraela a sveta sa stane na kríži, hoci každý očakával slávu i moc, a musel ich konečne utvrdiť aj vo viere, že je on Synom Božím, teda zjaviť pred nimi svoju slávu, aby mu verili. Ja poznám už nielen celý život a smrť, potupu a slávu Ježišovu, ale aj dvetisícročné dejiny kresťanstva. Celú nepretržitú reťaz zázrakov na tele i na dušiach, tú obdivuhodnú spasiteľskú prácu Kristovu, ktorou od počiatku dokazuje, že on je nielen človekom, nielen prorokom, nielen veľkým mysliteľom, ale aj pravým Bohom. Ja verím, ja viem, že je Kristus Bohom, ja sa mu klaniam.

Matka Božia sa prihovára za dobrých ľudí, ktorí nevládali dostatočne pohostiť povolaných svadobníkov. Táto radostná vôľa pomáhať iným, zastávať sa iných, je čnosťou mariánskou. Modlievam sa v tomto zmysle aj k Panne Márii. Ona je mocnou a láskavou orodovnicou našou.

Na mnohých moderných svadbách chýba Ježiš. Boja sa ho povolať, lebo by nestrpel tú bezohľadnosť, s akou sa nejedno manželstvo uzatvára, len pre zisk, bez lásky a bez bázne Božej. Na premnohých sobášoch chýba aj Cirkev jeho, lebo kňaz môže sobášiť len tých, ktorým nijaká prekážka, stanovená Božími zákonmi, nezakazuje manželstvo. Na mnohé svadby zas bol Ježiš povolaný, ale manželský nesvár Ho neskôr vypudil.

Ježiš sa zúčastňuje na spoločenskej radosti. Prijal pozvanie na veselie. Jeho láska a Božská nekonečná múdrosť stvorila ľudskú prirodzenosť, jej náklonnosti na spolčovanie sa a na utvorenie tých tisíce a tisíce obyčají i ľudských zreteľov, ktoré spravujú náš spoločenský život. Ježiš práve preto neopovrhuje týmito zreteľmi, ale ich posväcuje a dáva im dôstojnosť. Keď som vo spoločnosti alebo na zábave, nikdy nesmiem zabudnúť, že som katolíkom.