Obsah: Krížová cesta, čiže rozjímanie a uctenie utrpenia a smrti nášho Spasiteľa, je medzi všetkými katolíckymi pobožnosťami podľa jednohlasného úsudku sv. Otcov všetkým dušiam žijúcich i zomrelých ľudí najprospešnejšia a na duchovné milosti najbohatšia. Sv. Augustín napr. vraví, že nič nie je tak spasiteľné, ako každodenne sa rozpomínať, koľko pretrpel Boh pre nás. Sv. Ján Zlatoústy hovorí, že medzi všetkými dobrými skutkami nič natoľko nepomáha k spaseniu, ako rozjímanie o utrpení Kristovom. Pre veľkú prospešnosť tejto pobožnosti Cirkev sv. ako starostlivá matka neprestáva povzbudzovať svoje dietky ku konaniu tejto pobožností, predstavujúc pritom v sochách a v obrazoch umučenie Spasiteľovo po celej jeho krížovej ceste v Jeruzaleme a odmeňujúc pobožnosť túto hojnými odpustkami. Prvú pobožnosť krížovej cesty konala Panna Mária s miláčikom Pána, sv. Jánom, keď odprevádzala svojho Syna na kalváriu. I po zmŕtvychvstaní Božského svojho Syna v sprievode sv. Jána, nábožných žien a iných stúpencov Ježišových navštívila všetky tie miesta bolestí a múk, ktoré Ježiš Kristus posvätil svojím utrpením, počnúc od Kajfášovho a Pilátovho dvora až na Kalváriu po hrob Jozefa Arimatejského, v ktorom Ježiša pochovali. Tak činili jeruzalemskí kresťania v dobách apoštolských. Po ich príklade kresťania celého sveta od prvej doby kresťanstva putovali na tie miesta, ktorými Ježiš Kristus kráčal zo súdneho domu Pilátovho až na Kalváriu. Túto krížovú cestu medzi inými pobožne konala sv. Helena, matka cisára Konštantína Veľkého, v 80. roku svojho života, potom cisár Heraklius a Teodor, horliví ctitelia sv. kríža. Podľa správ sv. Hieronyma (t r. 420), ktorý žil v Betleheme, posvätné miesta Svätej zeme boly prehojne navštevované nespočetnými biskupmi, mučeníkmi a mužmi, preslávenými veľkou učenosťou a vedomosťami. |
⬆ Prvá krížová cesta mimo Jeruzalema ⬆ |
Putovanie kresťanov do sv. Zeme dialo sa bez prekážok až do roku 1073. Keď Turci zaujali Palestínu, prenasledovali, utláčali tam kresťanov a zabránili im navštevovať miesta, posvätené krvou Spasiteľovou. Márne boly krížové výpravy do Svätej zeme proti Turkom; na týchto výpravách zúčastnili sa aj slovenskí zemani pod vedením kráľa Ondreja II. v roku 1217. Keďže kresťania z Európy nemohli voľne navštevovať sväté miesta v Palestíne pre politické pomery a i chorí túto spasiteľnú pút nemohli zas vykonať pre svoju chorobu, chudobní pre vzdialenosť krajín, mnohí zbožní pútnici navrátiac sa zo Svätej zeme stavali i vo svojej vlasti podobné krížové cesty rovnako, ako je to skutočne v Jeruzaleme, aby tí, ktorí nemôžu tak ďalekú cestu podniknúť, mohli sa stať účastnými početných milostí, plynúcich zo zbožného živého si predstavovania utrpenia Pána. Medzi prvými ctiteľmi krížovej cesty vynikal ctihodný P. Alvarus, dominikán, ktorý navrátiac sa zo Sv. zeme vystavil v Kordove (v Španielsku) kaplnku, v ktorej po 14. štáciách — obrazoch je vyobrazená s podrobnými udalosťami celá cesta Kristova na Kalváriu. Veriaci pri takto zriadených obrazoch modlievali sa, rozjímajúc o Kristovom umučení, ktoré im obraz krížovej cesty predstavuje. |
⬆ Krížová cesta po celom svete ⬆ |
V 13. a 14. storočí sa predsa dosiahlo, že kresťania mohli navštevovať v Palestíne sväté miesta, ktoré sú úzko sviazané so životom Pána Ježiša. Mohamedánski Turci svolili aj k tomu, že posvätné budovy na jednotlivých miestach môžu kresťania udržiavať a strážiť. Tak r. 1342 na všetky časy bola odovzdaná stráž hrobu Pána a posvätných miest v Jeruzaleme reholi sv. Františka čiže františkánom, ktorým až podnes posielajú kresťania z celého sveta svoje milodary, ktoré sa sosbierajú na Veľký piatok a Bielu sobotu v pokladničke v Božom hrobe. Synovia sv. Františka ako strážcovia Božieho hrobu videli, že kresťania pre rozličné príčiny nenavštevujú sv. Zem tak početne, ako sa to dialo za predošlých čias, keď celé zástupy putovaly do Jeruzalema. Preto sa snažili získať dajakú náhradu pre veriacich kresťanov katolíkov, ktorí nemôžu ísť do sv. Zeme, aby aspoň v duchu so Spasiteľom konali cestu jeho bolestného utrpenia, kráčajúc popri obrazoch alebo sochách, znázorňujúcich krížovú cestu, ako sme to vyššie spomenuli. — Keď františkáni do všetkých svojich chrámov umiestili obrazy krížovej cesty, chcejúc získať čím väčší počet veriacich do svojich chrámov, požiadali sv. Stolicu, aby krížovým cestám zriadeným vo františkánskych kostoloch udelila tie isté odpustky, ktoré dosahujú pútnici v Jeruzaleme pri každom zastavení cesty, ktorú konal náš Spasiteľ na vrch Kalvárie. Pp. Inocent XI. vyhovel tejto ich žiadosti a pápežským listom 5. sept. 1686 udelil odpustky jeruzalemskej krížovej cesty všetkým františkánskym chrámom pre všetkých rehoľníkov a rehoľnice všetkých troch reholí sv. Františka. Toto isté potvrdil Pp. Inocent XII. v listoch z 24. dec. 1692 a z 26. dec. 1695. Pápež Benedikt XIII. vo svojom breve: „Inter plurima“ z 3. marca 1726 odpustky krížovej cesty rozšíril pre všetkých veriacich, kedykoľvek vykonajú pobožnosť krížovej j cesty v niektorom františkánskom chráme. Zároveň dovolil, aby odpustky krížovej cesty mohly sa privlastňovať na spôsob prímluvy i dušiam j v očistci. Pp. Benedikt XIV. vo svojom breve: „Cum tanta“ zo 6. jan. 1741 dovolil kňazom-františkánom, že môžu zaviesť krížovú cestu aj v kostoloch a kaplnkách, ktoré prislúchajú k ich kláštorom alebo špitálom, ak ich o to požiada správca kostola alebo predstavený ústavu a ak biskup dá na to svoje svolenie. Dňa 30. 1 aug. 1746 ten istý pápež dovolil, že františkáni môžu zriadiť s povolením diecezánskeho biskupa krížovú cestu v každom farskom chráme. Dodatočne ešte dovolil, že krížová cesta sa môže zriadiť vo všetkých kostoloch a kaplnkách; tiež pripustil, že v jednom mieste sa môžu zriadiť aj dve krížové cesty, a to jedna v kostole a druhá vonku. A tak sa krížová cesta rozšírila po celom svete a je takrečeno v každom chráme. Kedykoľvek čítame zprávy o stavbách alebo opravách chrámov, dozvedáme sa aj o zriadení krížovej cesty. Obyčajne je obraz prvej stanice zavesený na epištolovej strane pri hlavnom oltári a ostatné obrazy sú rovnomerne rozdelené v chráme tak, že 14. obraz krížovej cesty je zase pri hlavnom oltári na evanjeliovej strane. Na mnohých miestach sú zriadené krížové cesty vonku pod šírym nebom, kde sú sochy alebo obrazy krížovej cesty umiestené v malých kaplnkách, postavených obyčajne na kopcoch a vŕškoch, na spôsob vrchu Golgoty, odkiaľ majú aj pomenovanie Kalvária. Takto postavené krížové cesty na spôsob jeruzalemskej Kalvárie predstavujú omnoho živšie utrpenie Kristovo. Veriaci zbožnejšie rozjímajú, kráčajúc od kaplnky ku kaplnke hore brehom, najmä na pútnických miestach, ako keď v úzkom priestore chrámu obmedzení sú len na malý pohyb od obrazu k obrazu a len na jedno pokľaknutie. |
⬆ Najväčší rozširovateľ krížovej cesty ⬆ |
Najväčším rozširovateľom krížovej cesty bol sv. Leonard z Portu Mauricio, kňaz rehole sv. Františka. Bol pravým milovníkom sv. kríža. Podobne ako sv. Pavlovi apoštolovi nič mu tak neležalo na srdci, ako poznať a iným dať poznať ukrižovaného Ježiša. V tomto spočívala celá jeho svätosť a neodolateľná kazateľská výrečnosť. Keď sa koncom 17. a začiatkom 18. storočia rozmáhala v Taliansku bezuzdná nemravnosť a chladla sv. viera, nepoznal lepšieho prostriedku proti tomuto zlu, ako pobožnosť krížovej cesty. V jednom zo svojich spisov vyzýva biskupov a kňazov, aby sa všemožne pričinili o to, žeby sa v každej osade zriadila a konala pobožnosť krížovej cesty, sťa pevná hrádza proti záhubnému prúdu nešľachetnosti. Podľa neho je krížová cesta opravdivým protijedom nešľachetnosti, závorou proti rozbúreným náruživostiam a povzbudením pre chladné srdce ľudské. Keď duša svojím duševným okom v zrkadle krížovej cesty vidí utrpenie svojho Boha, nič iné nemôže vykonať, ako uznať ošklivosť hriechu a vzbudiť v sebe city lásky k Spasiteľovi a nastúpiť cestu kresťanského života. Sv. Leonard nešetril ani starosti, ani prác, aby krížovú cestu všade rozšíril. Prvú zriadil v kláštore svojho rodiska a druhú v kláštorskej záhrade. Keď pápeži dovolili zriaďovať krížovú cestu i mimo rehoľných kostolov, vo všetkých chrámoch a kaplnkách, tu jeho horlivosť v rozširovaní tejto pobožnosti nepoznala hraníc. Sám posvätil 772 krížových ciest. Napísal zvláštne a veľmi dojímavé rozjímania. Jeho spôsob odbavovania krížovej cesty stal sa najobľúbenejším a najrozšírenejším. |
⬆ Zriadenie krížovej cesty ⬆ |
Podľa dekrétu Kongregácie odpustkov z 30. júla 1748, zriadenie krížovej cesty v kostole alebo na inom mieste na žiadosť farára alebo správcu kostola povoľuje biskup vopred, a to písomne. Bez tohto povolenia je posvätenie neplatné. Keď sa posviacajú nové obrazy-sochy krížovej cesty na tom mieste, kde už krížová cesta s povolením biskupským bola zriadená, tam netreba žiadať nové povolenie. Krížovú cestu môžu podľa pápežského nariadenia posviacať len františkánsky generál (hlavný predstavený v Ríme), provinciál a kvardián alebo tí františkánski kňazi, ktorým menovaní predstavení dali písomné povolenie k posväteniu. Krížová cesta, posvätená od iných kňazov bez súhlasu sv. Stolice, nemá nijakých odpustkov. — V tých zemiach, kde niet františkánskych kláštorov, udeľuje sv. Stolica na zriadenie krížovej cesty potrebné zvláštne povolenie obyčajne kňazom-misionárom, ale len na čas. |
⬆ Obrazy krížovej cesty ⬆ |
Odpustky krížovej cesty neviažu sa k obrazom alebo sochám krížovej cesty, ale k dreveným krížikom nad tieto obrazy alebo sochy nadstaveným, pripojeným alebo zaveseným. Preto pri posviacaní krížovej cesty sa osobitne posviacajú krížiky a osobitne vlastné obrazy. A tak, keby obrazy-sochy akýmkoľvek spôsobom boly nahradené novými obrazmi-sochami, ak zostaly pôvodné drevené krížiky, je krížová cesta riadne s odpustkami i naďalej posvätená, nie je potrebné nové svätenie. Naproti tomu, keby pôvodne svätené drevené krížiky boly nahradené novými, čo len siedmimi novými kusmi, krížová cesta stráca odpustky a je potrebné nové svätenie od františkánskeho kňaza. Keď sa obrazy a krížiky krížovej cesty snímu so steny pre čistenie, maľovanie kostola, alebo rovnomerné zadelenie v kostole, posvätenie krížovej cesty, spojené s odpustkami, zostáva v platnosti i naďalej. (Kongregácia odpustkov 7. mája 1846.) Keď sa však drevené krížiky krížovej cesty prenesú na iné miesto, t. j. do iného kostola, kaplnky, strácajú odpustky krížovej cesty a musia byť znovu na novom mieste od františkánskeho kňaza posvätené. Obrazy krížovej cesty bez krížikov môžu byť prenesené. |
⬆ Odpustky krížovej cesty ⬆ |
Nakoľko v odpustkoch krížovej cesty bol veľký zmätok, bl. Pp. Pius XI. 17. júla 1931 zrušil všetky doterajšie odpustky krížovej cesty a udelil nasledovné: Všetci veriaci, ktorí so skrúšeným srdcom či už spoločne s inými, alebo súkromne vykonajú pobožnosť krížovej cesty podľa predpisov zriadenej, môžu získať: - Plnomocné odpustky zakaždým, keď krížovú cestu vykonajú, hoci aj viac ráz cez deň.
- Druhé plnomocné odpustky získajú raz denne, keď v deň odbavenia krížovej cesty pristúpia k sv. prijímaniu.
- Tretie plnomocné odpustky získajú, keď v jednom a v tom istom mesiaci vykonajú desať krížových ciest a pristúpia k sv. prijímaniu.
- Neplnomocné odpustky 10 rokov získa za každú odbavenú stanicu, kto začal odbavovať krížovú cestu, ale z dajakej rozumnej príčiny ju neskončil. PPO 164.
|
⬆ Podmienky k získaniu plnomocných odpustkov ⬆ |
K získaniu odpustkov krížovej cesty vyžaduje sa predovšetkým stav milosti posväcujúcej, t. j. aby sme na duši nemali smrteľného hriechu. Odporúča sa, aby sme pred každou krížovou cestou vzbudili v sebe ľútosť nad všetkými smrteľnými i všednými hriechami, ako aj úmyseľ získať odpustky. Ďalšou podmienkou získania odpustkov je, aby sme správne vykonali krížovú cestu, teda: - Máme uvažovať o mukách Spasiteľových, ktoré nám predstavuje patričná krížová stanica. Rozjímame o utrpení Pána, vzbudíme v sebe lásku a sústrasť k Spasiteľovi a ľútosť i nad svojimi hriechami. Ďalej možno rozjímať i ústnou modlitbou, ktorú niekto prečíta a na chvíľku o prečítanom rozmýšľa. Chvályhodné je pomodliť sa Otčenáš, Zdravas ako aj vzdychy: „Klaniame sa Ti, Kriste, a dobrorečíme Tebe...“ a „Ukrižovaný Ježišu, zmiluj sa...“ Kto by ináč nevedel rozjímať, stačí mu, keď si uvedomuje, že obraz krížovej cesty znázorňuje miesta, na ktorých Kristus trpel a keď vzbudí vo svojom srdci sústrasť s Kristom Pánom.
- Musíme chodiť od stanice ku stanici, alebo vykonať aspoň dajaký pohyb tela, ako pokľaknutie a vstanie. — Keď je viac ľudí v kostole za krížovej cesty, odporúča sa, aby veriaci ostali na svojich miestach a sledovali z miesta postup krížovej cesty, ktorú odbavuje kňaz, ktorý chodí s miništrantmi od stanice ku stanici. Odporúča sa, aby sa veriaci vždy obrátili alebo aspoň pozerali smerom k patričnej stanici. Toto však nemusia robiť tí, ktorí sú v laviciach. Všetci veriaci však majú vykonať dajaký pohyb. Najkrajšie a jednotne stane sa to vtedy, keď sa pieseň spieva stojačky a ostatné sa modlíme kľačiačky. Pri súkromnom odbavovaní môžeme chodiť od stanice ku stanici, ale nemusíme. V čase iných verejných pobožností neodbavujme súkromnú krížovú cestu, aby sme iných nevyrušovali.
- Treba nepretržite bez prerušenia navštíviť za radom 14 staníc. Kto by si chcel krížovú cestu rozdeliť na viac ráz, ten odpustky nezíska. Kongregácia odpustkov však vyslovila, kto by za krížovej cesty pristúpil k sv. spovedi, k sv. prijímaniu, alebo by slyšal sv. omšu, a po skončení týchto úkonov pokračuje v započatej krížovej ceste, odpustky získa. V inom prípade pre získanie odpustkov treba znovu začať krížovú cestu.
Z dekrétov sv. Stolice — S. Poen. — zo dňa 20. X. 1931 nevysvitá, žeby k získaniu plnomocných odpustkov bola predpísaná modlitba na úmysal sv. Otca. No predsa tak môžeme učiniť z povďačnosti voči sv. Otcovi, ktorého najväčšou starosťou je spasiť všetkých ľudí. Odpustky krížovej cesty možno privlastniť aj dušiam v očistci. |
⬆ Pobožnosť krížovej cesty so štáciovým krížikom ⬆ |
Chorí, ktorí nemôžu riadnym spôsobom konať krížovú cestu, môžu získať odpustky krížovej cesty, keď držia v ruke krížik na tento cieľ zvlášť posvätený, a modlia sa 20 Otčenášov... 20 Zdravasov a 20 Sláva a pritom uvažujú o mukách Krista Pána. Kto by nemohol skončiť začatú pobožnosť, za každý Otčenáš, Zdravas a Sláva získava nepl. odp. 10 rokov. Krížik sa musí cez celú pobožnosť držať v ruke. Keď je pospolu viac chorých ľudí, stačí, keď má krížik v ruke jeden z nich. Krížik krížovej cesty môžu posvätiť iba kňazi františkáni. Na krížiku musí byť umučenie Krista Pána. Keď sa krížik poruší, môže byť nahradený, ak len umučenie zostalo neporušené, lebo k tomu sa odpustky viažu. Krížik a umučenie môže byť z hocijakého pevného materiálu, len nie z olova a cínu. Ťažko chorí, ktorí bez veľkej ťažkosti nevládzu sa pomodliť 20 ráz Otčenáš, Zdravas, Sláva, získajú plnomocné odpustky aj vtedy, keď sa pomodlia 3 razy Otčenáš, Zdravas, Sláva a povzdychnú si napr. Ukrižovaný Ježišu, zmiluj sa nado mnou, alebo Klaniame sa Ti, Kriste... alebo iný povzdych a úctivé pobozkajú krížik. Tieto modlitby môže sa predmodlievať aj iný, a chorí modlitbu len opakujú alebo sledujú. Kto nevládze ani to, stačí, keď pobozká krížik a vzdychne si spomínané vzdychy, alebo aspoň pozrie sa na tento krížik a vzbudí si ľútosť. Odpustkový krížik možno i inému požičať na získanie odpustkov. |
⬆ Postup pobožnosti ⬆ |
Pobožnosť krížovej cesty odbavuje sa cez celý Veľký pôst každodenne, najmä však v piatok. Vo františkánskych kostoloch sa krížová cesta odbavuje každý piatok. Kňaz je oblečený v superpelícii a fialovej štóle; miništranti podobne vo fialových šatách nesú procesiový kríž; idú od stanice ku stanici a za ten čas ľud spieva stojačky niektorú pieseň krížovej cesty. Pred obrazom krížovej cesty sa zastane, kňaz prečíta označenie krížovej stanice, modlí sa vzdych: Klaniame sa Ti, Kriste... prečíta text rozjímania, o obsahu ktorého pár chvíľočiek potichu sa rozjíma: pokračuje v prosebnej modlitbe a pobožnosť pred stanicou krížovej cesty skončí Otčenášom a inými obvyklými vzdychmi. Po obídení 14 staníc môže sa kňaz pomodliť Otčenáš, Zdravas na úmysel sv. Otca a dá požehnanie so Sviatosťou Oltárnou. I na koniec ľud spieva jednu pôstnu pieseň, cez ktorú aj kňaz dáva bozkávať relikvie svätého kríža, ak ich v tom chráme majú. Keď niet kňaza, zastupuje ho predmodleník. Kríž môže niesť ktokoľvek. Na konci vystane len požehnanie. |
⬆ Povzbudenie ⬆ |
Hoci nemôže každý, najmenej však chudobný navštíviť sv. Zem, predsa môže každý i doma konať krížovú cestu, nad ktorú niet spasiteľnejšieho spôsobu na povzbudenie krehkého srdca ľudského k vrelej láske k Bohu, nenávisti proti hriechu a k nádeji, že nám budú odpustené všetky hriechy. Na krížovej ceste sa nielen my sami stávame účastnými pokladov nekonečných zásluh P. Krista a svätých, t. j. odpustkov, ale na spôsob prímluvy môžeme ich venovať i dušiam v očistci na ukrátenie časných pokút. Preto teda s pomocou a pod ochranou Ducha Svätého nastúpme túto krížovú cestu a v duchu pobozkajme tie sväté šľapaje, z ktorých vyprýštilo naše večné spasenie. Uprostred pokušení aj protivenstiev tohto sveta posilňujme sa pamiatkou umučenia a smrti Ježiša Krista. |