Udalosti od 05.01.2025 do 11.01.2025
-
Dňa 11.01.2025Kategórie: Proprium de temporeAk na sobotu - okrem Veľkého pôstu - pripadne sviatok jednoduchý alebo obyčajná féria, Cirkev takúto sobotu venuje úcte Panny Márie. Tieto sobotné omše majú vlastné formuláre podľa jednotlivých období roka. Možno ich použiť, každú vo svojom období, ako súkromné votívne omše v iné dni, ak rubriky dovoľujú slúženie takých omší.
-
Dňa 11.01.2025Kategórie: Proprium de sanctis, JanuárPochádzal z Atén, ale prišiel do Ríma, kde sa stal filozofom a vynikal učenosťou a cnosťou. Tam sa stal biskupom a okolo roku 137 bol zvolený za pápeža. Počas svojho pontifikátu odsúdil gnostické bludy Valentína a Cedrona a zaviedol rozdelenie duchovných povinností. Pri sviatostiach krstu a birmovania rozhodol o potrebe krstných rodičov. Uskutočnil očistu Cirkvi a zažil prenasledovanie a osočovanie.
-
Dňa 06.01.2025Kategórie: Proprium de tempore, De tempore natalicio, Tempus EpiphaniæKristus Kráľ prichádza v sláve, - klaniame sa mu s kráľmi (1. tajomstvo). - Na Vianoce sa nám Pán Ježiš zjavil ako človek; videli sme Kráľa v rúchu žobráka. Dnes ho vidíme v jeho kráľovsko-božskej sláve. Kráľovia tohto sveta padajú pred ním do prachu zeme. Tento sviatok obsahuje vlastne tri tajomstvá, v ktorých sa najviac prejavuje Božstvo Ježiša Krista: 1. tajomstvo: poklona Kráľov od Východu; 2. tajomstvo: Kristov krst v Jordáne; 3. tajomstvo: prvý zázrak Kristov na svadbe v Káne Galilejskej. Cirkev na Východe slávievala už v 3. storočí tento sviatok na pamiatku narodenia Krista. Na konci 4. storočia sviatok Zjavenia prevzal aj Západ, ale s prevažným obsahom prvého mystéria, t. j. poklony Kráľov od Východu. Na Východe nadobudlo prevahu druhé tajomstvo (krst Kristov), a preto v tento deň udeľovali slávnostne sviatosť sv. krstu. Ako vlastný sviatok Narodenia východní kresťania prevzali Vianoce. Ináč na krst Kristov pamätá Cirkev v deň oktávy Zjavenia a jeho prvý zázrak si pripomína na 2. nedeľu po Zjavení Pána. Najväčšie sviatky slávievali rímski kresťania v bazilike sv. Petra (pôvodne aj tretiu vianočnú omšu). Kráľ kráľov sa nám zjavuje v dome hlavného pastiera tvojho stáda. Celebrant s asistenciou prichádza do svätyne. Je to obraz príchodu Krista Kráľa (intr.). Sídlom Kráľa je Jeruzalem (Cirkev), sem sa hrnú národy so všetkých strán sveta (lekc.). Graduál, ako ozvena lekcie, zachycuje posledné slová Izaiášovho proroctva. Aleluja s veršom nás vedie k evanjeliu a už uvádza slová mudrcov, hľadajúcich novonarodeného Kráľa. Čo lekcia predpovedá, evanjelium zvestuje ako skutočnosť. Pri svätej obete preUvame zjavenie Kráľovo medzi nami. Stávame sa v duchu kráľmi (kresťan má kráľovskú hodnosť, lebo je účastným na kráľovskej hodnosti Kristovej), klaniame sa Kristovi a prinášame mu dary (ofert.). Pri prijímaní Cirkev, zastupujúc Matku Ježišovu, dáva nám ho do náručia (kom.). Na krst Kristov (2. tajomstvo) nás upomína svätenie trojkráľovej vody v predvečer sviatku a svätenie domov.
-
Dňa 05.01.2025Kategórie: Proprium de sanctis, JanuárBol rodený Grék a žil ako eremita, kajúcnim a samotárskym životom medzi egyptskými a palestínskymi pustovníkmi, údajne dokonca na Karmelu, známom ako „Máriino úpätie“. Do Ríma prišiel počas Hadriánovho prenasledovania a stal sa vplyvným členom tamojšej kresťanskej komunity. V roku 125 bol zvolený za nástupcu Sixta I. Ako ôsmy pápež okrem iného nariadil zachovávanie pôstu pred Veľkou nocou, zaradil do omše na niektoré dni spev „Gloria“ a zaviedol tri omše na sviatok Narodenia Pána (líšili sa čítaniami z Písma). Polnočná oslava Narodenia Pána, ranná na pamiatku pastierov a ďalšia zameraná na naše vykúpenie, ktoré bolo dôvodom tohto narodenia. Zažil mnoho utrpení a hovorí sa, že bol zabitý neďaleko Ríma. Niektorí spochybňujú jeho mučeníctvo s názorom, že mučeník bol druhou osobou toho istého mena.
-
Dňa 05.01.2025Kategórie: Proprium de tempore, De tempore natalicio, Tempus NativitatisJežiš - náš Spasiteľ a Vykupiteľ; vykúpení ho pozdravujú. Texty sv. omše rozvádzajú myšlienku veľkosti Mena Ježišovho, ktoré „je nad všetky mená“ (intr., lekc.), jeho význam ako Spasiteľa (or.), božský pôvod (evanj.) a vyslovujú mu chválu (ofert., kom.). - Meno Ježiš je nám menom najsvätejším, „lebo nie je dané ľuďom pod nebom iné meno, v ktorom máme byť spasení“ (lekc.) - Právom hovorí sv. Bernard (v 2. nokturne dnešného sviatku): „Tvoje meno je vyliaty olej. Olej totiž svieti, živí a lieči. Oživuje oheň, živí telo, uľavuje bolesť: je teda svetlom, pokrmom a liekom... Či nás Boh nepovolal pri svetle tohto mena ku svojej obdivuhodnej jasnosti? Meno Ježiš je nielen svetlom, ale aj pokrmom. Či sa neposilníš toľko ráz, koľko ráz myslíš naň? A suchý je každý pokrm duše, ak sa nepoleje týmto olejom; bez chuti je, ak sa neposype touto soľou. Keď píšeš, nepáči sa mi, ak tam nečítam Ježiša. Keď dokazuješ niečo alebo prednášaš, nepáči sa mi, ak nezaznieva Ježiš. Ježiš je med ústam, pieseň ušiam, radosť srdcu.“ Slávi sa v nedeľu medzi 1. a 6. januárom; ak takej niet, vtedy vždy 2. januára.