➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten
Dňa 23.11.2025
Pridal
Guardián
Druhý príchod Kristov. - Cirkev končí veľkú drámu vykúpenia. Kristus, ktorý mlčal pred sudcami tohto sveta a mlčí aj dnes, keď ho svet súdi, ozve sa pri poslednom súde.
Kresťania prvých storočí často mysleli na blaženú chvíľu druhého príchodu Kristovho (parúzia), boli naň vždy pripravení a v ich modlitbách často sa ozýval výkrik: „Maranatha“ (Náš Pane, príď!). Myšlienka parúzie stupňovala sa vo vigíliách, najmä veľkonočnej. Z veľkonočnej vigílie túžba po príchode Pánovom prešla aj na nedeľu, ktorá obsiahla meno posledného dňa („deň Pánov“ -dies Dominica).
V dnešnej liturgii teda prežívame druhý príchod Spasiteľov. Posledný deň znamená skončenie zemského putovania a bojov Cirkvi (intr.). Pravý kresťanský život je cestou, ktorí vedie do blaženej večnosti (lekcia). Skaza Jeruzalema predobrazuje posledný súd, keď nepriatelia Kristovi, ktorých obrazom boli neverní Židia, musia uznať Kristovo kráľovstvo. No kresťania očakávajú svojho Spasiteľa s radostnou nádejou (evanj.). V tejto nádeji voláme po vyslobodení (ofert.), prežívame Kristovu prítomnosť a požívame jeho hostinu, na ktorú nás vovedie po poslednom súde (kom.).
Opakovanie udalosti
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (24.11.2024)
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (22.11.2026)
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (21.11.2027)
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (26.11.2028)
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (25.11.2029)
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (24.11.2030)
- ➁ Nedeľa posledná po Turícach. Dominica Ultima Post Pentecosten (23.11.2031)