- Dňa 25.04.2025Kategórie: Proprium de tempore, De tempore paschali, Tempus PaschatisUponíženie je cestou k osláveniu. - Pred týždňom v tento deň (na Veľký piatok) zomrel Kristus na vrchu Kalvárii, dnes sa zjavuje učeníkom na vrchu oslávenia (evanj.). Kristus prichádza k nám ako víťaz a aj nás vedie k víťazstvu (intr.), podobne ako Noe zachránil svojich (lekcia). Potupný kríž je znakom víťazstva Kristovho (aleluja a verš). Pripravujeme sa na obetu veľkonočného Baránka ako voľakedy židia pri východe z Egypta (ofert.) a pri sv. prijímaní preberáme aj my poslanie hlásať Kristovo kráľovstvo svojim spolublížnym, vykonávať povolanie apoštola. Kostol dnešnej štácie bol pôvodne pohanským chrámom všetkých bohov (Pantheon), ktorý vystavil Agrippa za panovania cisára Augusta. Pápež Bonifác IV. r. 610 zasvätil ho všetkým sv. Mučeníkom na čele s blahosl. Pannou Máriou, Kráľovnou mučeníkov. Poukazuje na víťazstvo Kristovo nad pohanstvom, ďalej hlása, že smrť s Kristom je prameňom víťazstva a oslávenia a že bolestná Matka pod Krížom zaslúžila si korunu víťazstva a čestný titul Kráľovnej mučeníkov.
- Dňa 25.04.2025Kategórie: Proprium de sanctis, AprílVerný tlmočník sv. Petra. - Najprv sprevádzal sv. Petra na apoštolských cestách, potom pripojil sa k sv. Pavlovi. Podľa hlásania sv. Petra napísal druhé evanjelium, ktoré má jeho meno. Bol biskupom alexandrínskym (v Egypte). Jeho relikvie benátski kupci v 9. storočí preniesli domov z Alexandrie, a tak ich zachránili pred zneuctením od mohamedánov. Na jeho česť postavili nádhernú baziliku, sídlo benátskeho patriarchu; tu sú uložené aj jeho relikvie.
- Dňa 26.04.2025Kategórie: Proprium de sanctis, AprílCesta pápežov vedie stopami mučeníkov. - Sv. Klétus (Anaklétus) je druhým nástupcom sv. Petra (76-89), sv. Marcelín panoval v rokoch 296-304. Obidvaja skonali smrťou mučeníckou. Prvý odpočíva spolu so sv. Petrom, telo druhého uložili v katakombách sv. Priscilly.
- Dňa 26.04.2025Kategórie: Proprium de tempore, De tempore paschali, Tempus PaschatisVyzlečme starého človeka. - Táto sobota úradne sa menuje „Sabbatum in Albis deponendis“ čiže sobota v bielom rúchu, ktoré sa má dnes složiť. Krstenci pred týždňom v tejto istej bazilike obsiahli biele krstné rúcho, dnes po sv. omši ho zasa tu složili; uložilo sa do chrámovej pokladnice, aby bolo zárukou pravého kresťanského života nového kresťana. Sv. Peter napomína s krstencami aj nás, že sme i my vyzliekli staré rúcho a máme povinnosť stále vyzliekať sa zo všetkého, čo sa nedá porovnať s Kristovým duchom (lekc.). I vzkriesený Spasiteľ zhodil so seba plachty, do ktorých ho ako mŕtveho zavinuli (evanj.). Vo sv. omši žiari pred nami jeho prítomnosť (ofert.) a pri prijímaní priam obliekame sa do Krista (komún.).
- Dňa 27.04.2025Kategórie: Proprium de sanctis, AprílApoštol katolíckej školy. - Narodil sa r. 1521 v Holandsku (Nimwegen). R. 1543 vstúpil do Spoločnosti Ježišovej a pracoval na prinavrátení Nemecka, Švajčiarska, Rakúska a Česka Cirkvi. Pre vyučovanie náboženstva v školách sostavil prvý katechizmus, ktorý podnes slúži za vzor všetkým podobným príručkám. Zomrel 21. dec. 1597 vo Freiburgu (Švajčiarsko); tam je aj pochovaný. Pri kanonizovaní r. 1925 Pius XI. vyznačil ho titulom učiteľa Cirkvi.
- Dňa 28.04.2025Kategórie: Proprium de sanctis, AprílS Kristom som pribitý na kríž. - Narodil sa r. 1694 v Ovade (Piemont, Taliansko), za istý čas účinkoval ako hlásateľ pokánia, potom s niekoľko spoločníkmi utiahol sa do samoty pri Orbetello a založil rehoľu pasionistov, ktorej poslaním je rozjímať o umučení Kristovom a hlásať pokánie.
- Dňa 29.04.2025Kategórie: Proprium de sanctis, AprílMučeník kréda. - Narodil sa r. 1205 (alebo 1206) vo Verone. Hoci pochádzal z albigenskej sektárskej rodiny, bol verným vyznávačom pravej viery. Ako člen dominikánskej rehole horlivo kázal proti bludárom, ktorí ho dňa 6. apr. 1252 zavraždili na ceste z Komy do Milána. Ako umieral, odriekal vyznanie viery a slová potvrdil aj písmom: vlastnou krvou napísal na zem slovo „Credo“. Pochovaný je v chráme sv. Eustorgia v Miláne.
- Dňa 30.04.2025Kategórie: Proprium de sanctis, AprílKráčala Ženíchovi v ústrety. - Pochádzala zo Sieny (nar. 1347). Ešte v detskom veku sľúbila Ježišovi večnú panenskú čistotu. V tretej reholi sv. Dominika viedla kajúci život, bohatý na zázraky. Bola radkyňou cirkevných i svetských hodnostárov, aj samých pápežov. Predovšetkým jej treba pripísať zásluhy o návrat pápežov z Avignonu do Ríma. Dostala dar sv. rán Kristových. Zomrela tridsaťtriročná (r. 1380) a pochovaná je v Ríme v dominikánskom kostole S. Maria sopra Minerva.
- Dňa 26.05.2025Kategórie: Proprium de sanctis, MájSrdce rozšírené pre lásku Kristovu. - Apoštol Ríma, pochádzajúci z Florencie (nar. r. 1515). Založil oratórium pre výchovu mládeže, z ktorého vznikla kongregácia oratoriánov. Zomrel r. 1595; pochovaný je v kostole P. Márie in Vallicella v Ríme.
- Dňa 27.05.2025Kategórie: Proprium de sanctis, MájUčiteľ Písma. - Anglický benediktín, ktorý od siedmeho roku žil v kláštore vo Wearmuth (Anglicko). Bédove spisy ešte za jeho života čítali v kostoloch. Dostal prímeno „Venerabilis“ (Ctihodný). Zomrel roku 735 v Durhame v Anglicku, kde je aj pochovaný.
- Dňa 28.05.2025Kategórie: Proprium de sanctis, MájPrihovára sa u Boha za návrat anglikánov do Cirkvi svätej, Gregor Veľký ho poslal ako benedikdnskeho opáta r. 597 s tridsiatimi deviatimi mníchmi do Anglicka hlásať evanjelium. Pokrstil kráľa Ethelberta z Kentu aj s poddanými. Založil arcibiskupstvo v opátstve Canterbury. Je patrónom Anglicka. Zomrel r. 604. Pochovaný je v kláštore sv. Petra v Canterbury.
- Dňa 29.05.2025Kategórie: Proprium de tempore, De tempore paschali, Tempus AscensionisKristus víťazne vchádza do neba, - nebo je aj našou vlasťou. Osudy Hlavy sú aj osudmi Tela. Preto sme dnes jednotní s naším Spasiteľom a aspoň v duchu prebývame v nebi (orácia). Kostol sa nám mení na nebo a my sme svedkami Kristovho oslávenia. Kňaz cez loď prichádza do svätyne k oltáru. Je obrazom Krista, ktorý opúšťa tento svet a vchádza do neba. Túto slávnosť prežívame v spoločnosti sv. Petra a jeho spoluapoštolov. Vžívame sa do citov učeníkov, keď videli svojho Majstra v sláve odchádzať do neba a anjeli ich uistili, že ešte raz príde na túto zem (intr.). Táto sv. omša nám je hneď aj jeho príchodom. Z úst sv. Lukáša (lekcia) a sv. Marka (evanj.) počúvame zprávu o nanebevstúpení Kristovom. S anjelmi sa pripravujeme na privítame Kráľa (ofert.) a spievame mu víťaznú pieseň, keď požívame jeho svadobnú hostinu (kom.).
- Dňa 29.05.2025Kategórie: Proprium de sanctis, MájTrpieť, nie zomrieť! - Narodila sa vo Florencii r. 1566 z poprednej rodiny. Vstúpila do kláštora tamojších karmelitánok, kde žila tvrdým, Kristovi celkom oddaným životom a venovala sa službe bližných. Zomrela r. 1607, pochovali ju v kostole kláštora, v ktorom žila.
- Dňa 01.06.2025Kategórie: Proprium de sanctis, JúnŽila anjelským životom. - Pochádzala z Desenzano (pri jazere Garda v severnom Taliansku), narodila sa r. 1474. V Brescii založila rehoľu uršu-líniek pre výchovu dievčat. Boh ju vyznačoval mimoriadnymi milosťami. Umrela r. 1540 a pochovaná je v Brescii v kostole sv. Afry.
- Dňa 04.06.2025Kategórie: Proprium de sanctis, JúnModlitba a pokánie. - Zakladateľ „Menších rehoľných bratov“, ktorí sa štvrtým sľubom zaviazali, že sa nebudú uchádzať o hodnosti. Horlivo sa staral o večné spasenie väzňov v Neapoli. Zomrel štyriadvadsaťročný r. 1608 v Agnone (Taliansko). Jeho telo odpočíva vo Veľkom chráme P. Márie v Neapoli.
- Dňa 05.06.2025Kategórie: Proprium de sanctis, JúnApoštol Nemcov. - Ako benediktínsky mních, pôvodom Angličan, podujal sa na apoštolskú prácu obrátiť nemecké kmene. R. 722 Gregor III. vysvätil ho za biskupa a r. 732 ako arcibiskupa a pápežského legáta vyslal do Nemecka. Tu pracoval neúnavne: hlásal evanjelium, naprával mravy, organizoval kňazstvo, zakladal kláštory. Na konci života ešte raz sa vybral k zatvrdnutým Frízom, aby ich obrátil; lenže oni ho s päťdesiatimi spoločníkmi zavraždili r. 754 pri Dokkume. Pochovaný je v krypte dómu vo Fulde. Biskupský sbor Nemecka schádzava sa pri jeho hrobe na ročné konferencie. Omša prisľubuje milosť sjednotenia vo viere (intr.), zvelebuje zásluhy svätého (lekcia), pripomína jeho čnosti a obete (evanj.), ďakuje za pomoc (ofert.) a za víťazstvo, ktoré dosiahol milosťou Božou (kom.).
- Dňa 06.06.2025Kategórie: Proprium de sanctis, JúnSlúžil slovom a príkladom. - Narodil sa r. 1082 v Xanten (pri Rýne), po prechodnom svetáckom živote založil v Prémontré pri Lyone rehoľu premonštrátov na základe reguly sv. Augustína. Duchom pokánia a svojím príkladom hlboko zapôsobil na bludárov a hriešnikov. R. 1126 stal sa arcibiskupom magdeburským. Zomrel r. 1134. Ostatky sú uložené v strahovskom premonštrátskom opátstve v Prahe, kam ich previezli za tridsaťročnej vojny r. 1627.
- Dňa 15.06.2025Najsvätejšia Trojica: náš pôvod a cieľ. - Stvorenie, vykúpenie a posvätenie človeka je dielom najsv. Trojice, všetkých troch osôb, pričom stvorenie privlastňujeme Bohu Otcovi, vykúpenie Bohu Synovi a posvätenie Bohu Duchu Svätému. Primerane tomu na Vianoce obdivovali sme lásku Boha Otca, ktorý nám dal svojho jednorodeného Syna, na Veľkú noc sústreďujeme sa na oslavu vykúpenia skrze Bohočloveka, Ježiša Krista, a Turíce venujeme oslave Ducha Svätého, ktorý nás posväcuje. Ako by na zakončenie tohto trojitého diela Božieho Cirkev venuje dnešný sviatok celej sv. Trojici, ďakuje jej za nekonečnú dobrotu a preukázané milosrdenstvo. Tajomstvo najsv. Trojice, že v jednom a nerozdielnom Božstve sú tri Božské osoby, z ktorých každá je podstaty Božej, - môžeme len obdivovať, a nie pochopiť. Toto tajomstvo Cirkev postavila za stred svojej liturgie. V mene najsv. Trojice vysluhuje sviatosti a požehnáva osoby a veci, prežehnáva sa, zakončuje modlitby, k nej vzdychá v kýrie, ju oslavuje v glórii, Tedeume, vyznáva v kréde, žalmy a spevy končia sa jej oslavovaním atď. Naše stvorenie, vykúpenie a posvätenie sú znakom nesmierneho milosrdenstva najsv. Trojice (intr., ofert., kom.). Kto by mohol vyčerpať bohatstvo múdrosti i vedomosti Božej (lekc.). Už naše začlenenie do mystického tela Kristovho deje sa v mene najsv. Trojice (evanj.). Najsv. obeta je naším vrcholným úkonom zvelebovania a ďakovania za obsiahnuté dobrodenia.
- Dňa 19.06.2025Kristus nám zanecháva seba v Eucharistri. Po sviatku najsv. Trojice slávime druhé veľké tajomstvo viery katolíckej: Najsv. Sviatosť Oltárnu. V tejto sviatosti postavil Kristus pomník svojej nekonečnej lásky k nám. Stal sa nám obetou, nadprirodzeným pokrmom a ostáva medzi nami sviatostným spôsobom. Pri sv. obete obdivujeme toto vznešené tajomstvo a potom vyjdeme do sveta hlásať slávu eucharistického Spasiteľa. Procesia je triumfálnym pochodom Eucharistie. Štyri zastávky so Štyrmi evanjeliami znázorňujú štyri strany sveta, teda celý svet. Svet sa mu klania a Spasiteľ ho požehnáva. Deň ustanovenia tejto sviatosti je Zelený štvrtok. Cirkev však chce toto tajomstvo osláviť aj v oddanej radosti, a preto mu venuje deň na začiatku leta, keď sa príroda úplne rozvinula a poskytuje nádherný rámec slávnosti. Sviatok zaviedol pápež Urban IV. roku 1252 pre celú Cirkev po videní sv. Juliany z Lutychu. Procesia sa ujímala od roku 1279. Text sv. omše i ofícia sostavil sv. Tomáš Akvinský, cirkevný učiteľ a básnik, ktorý sa vyznačoval mimoriadnou úctou k najsv. Sviatosti Oltárnej. Sv. omša prízvukuje Eucharistiu ako nadprirodzený pokrm, procesia oslavuje Kristovu prítomnosť v Eucharistii. Boh sa postaral o pokrm svojho ľudu v púšti, podobne sa postaral aj o náš duchovný pokrm v púšti života zemského (intr.). Eucharistia je pamiatkou Kristovho umučenia, teda obetou (orácia, lekcia) a naším pokrmom (evanj.). Medzi lekciou a evanjeliom spievame nádhernú sekvenciu Lauda Sion, v ktorej liturgia rozoberá celú náuku o Eucharistii. Sekvencia je interpretáciou predchádzajúceho verša: „Moje telo je opravdivý pokrm a moja krv je opravdivý nápoj.“ S Eucharistiou úzko súvisí kňazský úrad, na ktorom máme aj my, kresťania, podiel (všeobecné kňažstvo - ofert.). V svojom kruhu vítame eucharistického Spasiteľa, ktorý sa obetuje za nás pod posv. spôsobmi. Zasadáme za sviatočný stôl Kristov pri sv. prijímaní (kom.), ktoré nám predobrazuje večné požívanie Krista v nebi (postkom.).
- Dňa 27.06.2025Božské Srdce, prameň lásky a milosti. Kult Božského Srdca vyplýva prirodzene z kultu Eucharistie. Základy tohto kultu sú uložené v Písme svätom. Svätí kresťanského staroveku (Augustín) alebo stredoveku (Bernard, Gertnida, Mechtilda) a nového veku (Ján Eudes a najmä Margita Alacoque) budujú tento kult. Pius XI. r. 1938 schválil terajší omšový formulár a sviatok povýšil na hodnosť, akú majú Vianoce a Nanebevstúpenie Pána. Kristus nám dokázal svoju nekonečnú lásku smrťou na Kríži a ustanovením najsv. Sviatosti Oltárnej (intr.). V Srdci Kristovom máme nevyčerpateľný prameň milosti (orácia) a ako údy tela Kristovho účastní sme na tomto bohatstve (lekcia). Na Kríži otvára Bohočlovek svoje srdce ako prameň spasenia (evanj.). Očakávajúc obetu tohto Srdca, chápeme jeho ponosu a chceme mu dať náhradu (ofert.). Cez kánon stojíme pod Krížom, pozeráme na otvorené Srdce Ježišovo v duchu Matky, Jána a nábožných žien. Pri sv. prijímaní čerpáme z otvoreného Srdca bohatstvo milosti (kom.).
Zobrazených 20 z celkového počtu 1448 udalostí
Načítať viac 1448 101 events53bd3a63af64c7a70375b0c9437e090e